Tästä tehokas tietoisku kaikille Artulta.
Findiesel tekee dieselajoneuvojen yksilölliset ohjelmoinnit (Chip-tuning, lastutus) asiakkaan toiveiden mukaan ajouneuvon alkuperäistä ohjelmaa muokaten. Kaikki ohjelmamuutokset tekee yrittäjä itse ja vain erikoistapauksissa käytetään muita ohjelmatoimittajia.
Henkilö- ja pakettiautojen softamuutosten vahvinta osaamista on VAG dieseli. Muista merkeistä onnistuu pääosin kaikki mutta poikkeuksia toki on. Joitain malleja mihin ei ole työkalua/osaamista tai mielenkiintoa:
- japseista Nissan, Mitsubishi ja melkein kaikki Toyotat
- Rellu ja aika monet PSAt, jotka Siemensin ECUlla
- Volvo S40/V50 2.0d
- useimmat Opelit
- vanhat 8bit TDI: mm. Audi 2.5 TDI AEL ja AAT.
Bensiinimoottorisiin VAG-konsernin autoihin asennetaan APR:n softaa ja tuotteita. Lisätietoa www.aprfinland.fi ja www.goapr.com.
Muutaman viime vuoden aikana painotus ja mielenkiinto on kääntynyt maa- ja metsätalouskoneiden softamuutosten suuntaan. Traktorien tehonmittaus PTO-dyamometrilla on ollut kuvassa mukana v. 2012 lähtien ja merkkikohtaista testauskalustoa on päämerkkeihin eli JD, CNH ja AGCO, pätevää yleistesteriä kun ei ole olemassa (v. 2014). Jotain erikoisosaamistakin on tullut joista kannattaa mainita:
- AGCO Power (Sisudiesel) urealaitteiston pimennys ohjelmasta, talvella 2014.
- AGCO Power N93, N103 EGR sulku, talvi 2014.
- AGCO Power ohjelmointi diagnostiikkapistokkeen kautta (ei ECUn avaamista), talvi 2014.
- JD 30-sarjan EGR deletointi (6-syl toimii ilman venttiiliä), 9/2013.
- JD R- ja M-sarja EGR sulkeminen, 2/2013.
- MF DynaVT DTM: tehonrajoituksen ohitus 5/2014.
Traktoreista ohjelmoidaan oikeastaan kaikki CR-moottoriset ja lisäksi MF:n Perkinsit jakajapumpulla ja Deutzit vanhoilla pumppukoneilla. Fendt/MAN:iin löytyy myös mielenkiintoa. Sisun VP-jakajapumpulliset EEM2 -laitteet voi vielä tulla mukaan, kunhan kunnon testaukset saadaan tehtyä, ehkä talvella 2014/15.
Lisää asiaa ja toimintaa suoraa Findieselin Artulta.
Kuvaa klikkaamalla suoraan kohteeseen:
|